Thursday, June 3, 2010

Anak nak periksa...mak yang menggelabah...

Hmmm...kalau ikutkan, ini persoalan biasa. Tiap-taip tahun kebanyakan anak-anak kita akan duduki peperiksaan besar. Tahun ni giliran aku pulak...aduhhh...sungguh..aku yang kecut. Anak aku, Nadrah, tahun ni ambil UPSR...hmm...kecut jugak kot. Kesian tengok dia. Hari-hari homework yang dia bawak balik..masya Allah..banyak sungguh. Rasanya dulu, 25 tahun lepas, masa ambil Penilaian Darjah 5 tak de la cikgu-cikgu bagi homework gila-gila. Rileks je...ye la...dapat keputusan pun rileks je...tu yang best..tak tension langsung. Keputusan pun...haha..rileks je...2A3B..bolehlah kann...

Tapi, bila datang pada anak kita sendiri..baru la kita tau macam mana perasaan mak kita dulu. Ye la kot. Mak aku tak pulak cakap dia rasa macam mana sebab dia pun sibuk dengan murid-murid dia. Mak aku pun cikgu jugak dulu. Berbalik..tapi, memang sungguh. Aku sibuk suruh anak aku belajar. Aku tak mau dia gagal atau dapat keputusan ala-ala kadar sebab aku tau dia boleh..dia cerdik..tak macam aku dulu. Yang seronoknya, aku amat tekankan subjek matematik. Ishh...kalau dulu aku buat betul-betul mesti aku dah skor A. Senang je rupanya. Ikut je formula..habis cerita. Tu la, dulu tak minat. Kalau ikutkan, semua tak minat. Apa yang minat? Main..main..main..dan main...dan ikut shopping..balik belek barang...main..main..dan main lagi. Itulah dia.

Sekarang ni, bila tengok pelajaran-pelajaran dalam setiap subjek yang anak-anak sekarang belajar rasanya dah lebih sangat tinggi tahapnya. Nak salahkan dia orang kalau tak sampai tahap yang dikehendaki tak boleh jugak. Memang agak delicate dan mencabar...bagi orang yang macam aku la. Kalau bagi orang yang dah sedia cerdik tu, minta maaflah ya..anda tidak tersenarai dalam kategori ini kerana anda merupakan hamba-hamba Allah yang bertuah, yang telah sedia dikurniakan Allah kecerdasan akal yang tinggi. Alhamdulillah.

Kesedaran yang timbul atas kegagalan-kegagalan lepas membuatkan aku lebih mengambil berat dalam soal pendidikan anak-anak. Aku tak mahu anak-anak jadi macam aku dulu. Pelajaran letak pada nombor yang ke....beberapa...selepas main, kreativiti, hobi, sukan, melukis dan sebagainya. Tak salah jugak..sebab orang yang macam aku ni lebih berat kepada penggunaan otak kanan dari yang sebelah kiri. Namun, dengan sebab itulah aku kini terapkan penggunaan dan kelebihan otak kanan kepada anak-anak aku sebab aku percaya kreativiti akan lebih menyerlahkan kecerdasan dan dapat memberi impak yang bukan kecil dalam proses pembelajaran terutama dalam subjek matematik.

Kebiasaan, tanyalah kebanyakan artis atau mereka yang lebih suka kepada lukisan atau mana-mana bidang kreatif. Minatkah mereka kepada matematik? Apakah keputusan kamu dalam matematik? Sukahkah kamu pada kira-kira? Atau...tolong congakkan RM1.20 x 6 kotak air. Jawapannya mesti.."...mmmmmmmmmmmmmmmmm.....6 kali 0=o, 6 kali 2=12, satu kat atas, campur 6, jadi 7,...mmm...ntah..kalkulator ada?" Senangkan? Bagi yang dah biasa, congak yang mudah begini tak jadi masalah. Tapi, ada jugak yang nak control..haha..ini yang seronok bila kita tengok gelagat dia orang. Macam-macam.

Ok, berbalik kepada subjek tadi. Sebenarnya dalam subjek matematik kita menggunakan kedua-dua belah bahagian otak kita. Sebelah kiri memikirkan penyelesaiannya, manakala yang sebelah kanan pula memikirkan cara meyelesaikannya. Percaya? Aku percaya. Dalam matematik ada figura. Nombor..itulah figuranya. Dalam seni juga sudah tentu ada figura. Inilah yang aku terangkan pada anak aku. Berfikir secara kreatif. Gunakan figura seni dalam matematik. Terapkan nilai seni dalam matematik. Bukan setakat itu saja, terapkan seni dalam setiap matapelajaran yang dipelajari.

Dalam seni, untuk menghasilkan figura kita perlukan selain alatan melukis seperti pensil dan kertas, kita amat memerlukan pemikiran yang waras, dapat mengimbang dan sedaya upaya akan cuba untuk mendapatkan ketepatan dalam pembahagian ruang, rupa, tekstur dan sebagainya dengan betul. Prinsip, disiplin dan etika seni juga harus diambil berat. Bila kurang salah satu tentu hasil akhirnya akan kelihatan cacat walaupun dari segi logiknya kelihatan betul..tak ada cacat dah lukisan tersebut. Tapi, awas! Mata pandai menilai akan sedaya-upaya pula mencari kesilapan walaupun kecil.

Begitu juga matematik. Formula itu penting. Sama penting seperti melukis. Ingat formula maka lengkap dan betullah jawapan akhirnya. Hakikatnya, formula-formula yang perlu diingat (bagi sesetengah akan dihafal), tak banyak. Bagi satu pelajaran matematik, sekurang-kurangnya dua atau tiga formula asas yang perlu diingat. Selebihnya boleh disebut sebagai logik dalam ketepatan. Latihan itu mustahak. Sama penting dalam melukis. 'Practice made perfect' kan. Maka, diingatkan, wahai anak-anak...cubalah..dan cuba lagi kalau tak berjaya. Buat latihan banyak-banyak sekurang-kurangnya satu (1) soalan (yang susah) sehari. Tak dapat? Buat lagi. Tak dapat? Tanya mak, abah, abang, kakak...adik..Tak dapat jugak..cikgu ada. They are always willing to help. Ingat! Cikgu bukannya Carnivor. They don't like human flesh. Tapi, awas...kalau 5 kali dia dah terangkan tapi tak dapat jugak...jadi, silalah sediakan your very own sheild to get the T-REX out of you. At this stage, they are willing to tare your skin and EAT you like they were never before...HAHAHAHAHA..So, better watch out!

No comments:

Post a Comment